JellyPages.com

Thursday, January 17, 2013

Percutian Tanpa Dirancang

Salam semua....

Semalam dan harini, kat ofis... aku duduk mengadap fail2 yang berlambak kat atas meja.. sampai takde ruang dah. Bila fikirkan aku ni nak cuti panjang, memang kena siapkan semuanya minggu ni jugak. Tak nak la masa aku cuti tu, orang lain susah pulak nk cari ape2 surat penting dan nak rujuk fail kan.. Aku pun nak bercuti dengan hati yang senang, tak nak fikir pasal keje. Fail2 untuk pelupusan pun baru suku je aku sentuh, kena siapkan minggu depan sebelum start cuti... caiyokk2!!!

Rutin harian aku lepas keje, jarang sgt nak masak2 untuk suami. Ye la.. da suami aku bukannya hari2 ada kat rumah. Dalam seminggu tu, kadang ada la 3-4 hari je kat rumah. Selebihnya, dia kat rumah sewa di Sungai Renggam. Lebih kurang sejam dari Tapah kalau nak berulang setiap hari. Permohonan tukar ke IPD Tapah masih lagi belum ada keputusan, katanya kena tangguh tahun depan atas sebab2 tertentu.

Itulah hakikatnya.. kali ni giliran suami aku berkorban. Pada tempoh awal perkahwinan, aku berkorban untuk rumahtangga kami. Kami duduk berjauhan lebih kurang 1 tahun 2 bulan. Suami di Ulu Kayan, Perak manakala aku di Kuala Lumpur. Setiap minggu aku akan balik dengan menaiki bas ekspress di Hentian Duta dan turun di Teluk Intan, lebih kurang 3 jam perjalanan. Rakan2 pejabat masing2 dah biasa tengok aku sandang beg setiap hari Jumaat, habis je keje, terus ambik teksi ke Hentian Duta. Aku akan sampai di Teluk Intan lebih kurang jam 8.30 malam. Penatnya badan tak tertanggung tapi itulah pengorbanan namanya.

Sekarang ni, rasa dah malas sangat nak naik bas... cukup2 lah. Badan aku ni tak sanggup dah nak travel jauh2. Sebenarnya aku kesian tengok suami berulang dari Tapah ke balai... aku yang tengok pun rasa penat apatah lagi tuan punye badan. Sebab tu lah bila tak keje, dia banyak tido je kat rumah. Aku selalu biarkan je dia tido puas2, selalu sangat tak cukup tido. Aku sangat2 hargai pengorbanannya.. sebab tu lah sesekali dia ada kat rumah tu, mood rajin memasak tu datang.. hehehe!!!! Aku suke masak untuk suami, lagi2 bila tengok dia berselera makan. Teringat pulak pesanan ex-boss aku kat HQ dulu, masa tu aku baru je melangsungkan perkahwinan. Tuan Kamarulzaman pesan, "Nana lepas kawen, kena rajin masak untuk suami.. itu pesanan mak saya pada isteri saya masa saya mula2 kawen dulu. Biar suami makan masakan air tangan Nana..". Wahh!! Of course la aku amalkan (masa rajin je la).. Hehehe...

Alamak.. da lari tajuk!! Hahaha.. asalnya aku nak cite pasal Cuti-Cuti Malaysia. Kisahnya, aku dengan suami ni, kalau nak pegi berjalan ke mana2, kitorang tak boleh plan awal2 ye.. sebab selalu sangat tak jadi. Ada je halangan.. plan sikit punye baik, tup2 tak jadi. Suami kena standby lah, tak dapat off-day lah, jadual keje last minute bertukar lah... aku gak yang makan hati. Huhuhu!!! So.. kitorang wat relax je.. kalau ada je hari yang suami tak keje, dan kalau dia tak penat.. tak payah tunggu aku ajak. Dia sendiri yang akan.. JOM!!! Hikhikhik!!! Aku on aje.. senang je nak apply cuti..

Yang terbaru, kitorang ke Cameron Highlands pada cuti Tahun Baru, 1 Januari yang lalu.. dekat je la dengan rumah kitorang, lebih kurang 1 jam perjalanan je. Dah setahun lebih menetap kat Tapah ni, baru sekarang berpeluang naik Cameron tu. Suami balik dari keje pagi tu, dia tido jap.. lepas makan tengahari, aku tanya suami, nak pegi jalan2 je ke atau nak tido sana?? Ye la.. aku nak le packing2 kan kalau nak tido sana. Suami aku cakap, packing je baju untuk 1 malam... nanti kita tengok keadaan. Oraittt bos!!! Kitorang bertolak lebih kurang pukul 2 petang.. teruknya jalan lama nak ke Cameron tu. Suami malas lalu jalan ikut Simpang Pulai sebab jauh.. so redah je la. Alhamdulillah.. selamat gak sampai kat Tanah Rata. Sempat jugak singgah sekejap kat Cameron Bharat Plantations untuk minum teh. Kat situ, dah mula rasa angin sejuk sepoi2 bahasa.. hehehe!!

Lepas minum, masa nak ke kereta, ada sorang apek cina dalam lingkungan umur 50-an tegur kitorang. Dia tanya, nak tak sewa banglo dia hari ni. Dia bagi harga special untuk hari ni je.. RM100 pernight. Padahal harga biasa ialah RM400 pernight. Kebetulan la kitorang pun belum cari hotel lagi.. kira langkah kanan la kan. Terus follow apek tu ke banglo yang dia cite tu.. kat Tanah Rata. Kat situ banyak banglo2 untuk disewa.. Puncak Arabella namanya. So kitorang setuju je la... malas dah nak cari hotel lain. Banglo ni pun cantik & selesa. Kitorang plan nak balik ke Tapah keesokan paginya sebab suami kena masuk bertugas pukul 1 petang. Tapi punya lah aku seronok bila suami dapat call dari balai, giliran bertugasnya dah tukar pukul 4 petang. Hehehe.. takdelah kitorang kelam kabut nak balik pagi2 kan... ada la masa untuk jalan2 lagi.

Wahhh.. panjang berjela plak cite aku ni.. stop sini je la ye.. kita layan je gambar2 sepanjang kitorang kat Cameron Highlands. Percutian yang singkat tapi sangat bermakna...